Kropla drąży mój zmysł smaku

Coraz częściej producenci alkoholi starając się podbić rynek i zdobyć nowych klientów angażują najwybitniejszych projektantów, którzy puszczają wodze fantazji i tworzą nowe kształty butelek oraz opakowań. Czasem bywa, że te opakowania stają się dziełami sztuki i ich cena jest znacznie wyższa niż to co przechowują w swoich wnętrzach. Tym razem – na szczęście – do tego nie doszło. Zarówno butelka jak i jej zawartość są zachwycające. Sprawdzałem i to w dobrym towarzystwie bliskich przyjaciół znawców.

Pininfarina to firma założona przez Battista Pininfarinę w latach 30-stych XX wieku, projektująca luksusowe marki samochodowe. Pierwszym autorskim autem był model Pininfarina Floryda 2, którą nestor rodu zaprojektował dla siebie w 1957 roku. Pod rządami syna, Sergio Pininfariny, firma weszła na rynek przemysłowy i stała się międzynarodowa. Pod jej szyldem powstały wspaniałe projekty motoryzacyjne m.in. Maserati, Alfa Romeo, Jaguara.
O klasie włoskiej marki świadczy fakt, że od 1952 roku Pininfarina jest jedynym projektantem sportowych aut – Ferrari. Naturalnym etapem rozwoju było powstanie w latach 80-tych XX wieku Studia Pininfarina Extra. Działa ona poza sektorem motoryzacyjnym. W ciągu 25 lat Studio zrealizowało ok. 500 projektów z różnych obszarów, w tym projektów przemysłowych związanych z innymi formami transportu m.in. łodzie
i samoloty, ale także  opakowania – w tym butelki słynnych trunków.
Chivas Regal 18YO to wyjątkowy blend stworzony przez Colina Scotta, master blendera Chivas Brothers. Na jej bogactwo smaku składa się ponad 20 najrzadziej występujących whisky single malt. Wyróżniają go: charakterystyczna, intensywnie bursztynowa barwa, wyraźnie wyczuwalny aromat suszonych owoców i maślanego toffi, aksamitny smak czarnych czekolad i nut kwiatowych z odrobiną słodkiego aromatu dymu.
Dzieło sztuki powinno odzwierciedlać podejście do życia i wartości jego autora – ta idea przyświeca tworzeniu projektów przez Pininfarinę. Paolo Trevisan, szef teamu projektującego dla Chivas Regal 18YO uważa, że projektant powinien rozumieć klienta, jego świat i tożsamość, aby móc dla niego stworzyć coś wyjątkowego. Dlatego jego pierwszym krokiem była wizyta w Strathisla, destylarni Chivas Regal i spotkanie z twórcą Chivas Regal 18YO – Collinem Scottem, master blenderem. Ze wspólnych rozmów znakomitego projektanta i mistrza komponowania whisky zrodził się pomysł wykorzystania kropli, jako symbolu współpracy.
Dla Chivas Regal kropla to naturalny symbol – to właśnie pojedyncze krople składające się na finalną kompozycję blendu świadczą o jego wielkości. Pininfarina zaś symbolizuje powietrze. Dla nich kropla odzwierciedla aerodynamikę kształtów, z którą są utożsamiane ich projekty.
Te wszystkie słowa to oczywiście próba namówienia amatorów whisky do sięgnięcia po butelkę Chivas. Tyle tylko, że muszą oni wiedzieć na co narażają swój portfel. Prawdziwi miłośnicy whisky skłonni są zapewne do takich poświęceń.