Nie tylko kobieta zmienna jest

Zmieniają się czasy, zmieniają się gusty, zmienia się smak. Kulinarny także. Wiedzą o tym firmy spożywcze i – te roztropniejsze – starają się owe zmiany śledzić, by – co oczywiste – potem móc tę wiedze wykorzystać w swojej działalności. Kto szybciej zorientuje się czego klient potrzebuje (albo wkrótce BĘDZIE POTRZEBOWAŁ) ten ów wyścig do klienta wygra.

 Marka WINIARY od wielu lat obserwuje zmiany zachodzące w polskiej kuchni. Ostatnio firma postanowiła zbadać to zjawisko. Przeprowadzono więc  badanie opinii publicznej na temat nowej kuchni polskiej. Proszono   respondentów, by ujawnili kuchenne inspiracje, wskazali innowacyjne kierunki oraz postarali się zdefiniować zmiany zachodzące w polskiej kuchni.
Okazało się, że Polacy chętnie odkrywają nowe smaki i eksperymentują w kuchni, a co najważniejsze potrafią czerpać z tego przyjemność.

Respondenci zauważają trzy główne nurty: różnorodność, przygotowywanie znanych od pokoleń dań w nowy sposób, z wykorzystaniem lżejszych składników, jak również czerpanie inspiracji z innych kuchni i kultur. Nowa Kuchnia Polska to świeże spojrzenie na przygotowywanie i spożywanie potraw. „Jest to z pewnością wyznacznik pewnego trendu, którego rozwój warto obserwować. Natomiast sam pomysł na Nową Kuchnię Polską z zachowaniem bogactwa smaków tradycyjnej kuchni polskiej wydaje się mieć same plusy.” – mówi dr Tomasz Sobierajski, socjolog oceniający rezultat badań.

Modyfikacje, które zachodziły w polskiej kuchni, były długotrwałym procesem wynikającym głównie ze zmiany trybu życia Polaków, chęci poznawania odmiennych smaków oraz zwykłej ludzkiej ciekawości. Należy jednak pamiętać, że ostatnie 10 lat przyniosło też inne podejście do sposobu gotowania i przyrządzania posiłków. Według blisko połowy respondentów jemy mniej tłusto, a także mniej smażymy i solimy. Aby ułatwić sobie przygotowywanie posiłków i skrócić czas spędzany w kuchni, a przede wszystkim mieć pewność, że danie się uda i będzie wszystkim smakowało, aż 8 na 10 Polaków korzyst z gotowych produktów spożywczych pomocnych w kuchni.

Ostatnie lata pokazują, że Polacy otwierają się na nowe doświadczenia i coraz powszechniej odkrywają radość płynącą z gotowania –  ponad 8 na 10 badanych uważa gotowanie za czynność przyjemną. Respondenci traktują aktywność w kuchni nie tylko jako relaks, ale także sposób na wspólne spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi.

 „Jeździmy po świecie, zdobywamy nowych przyjaciół i nowe kulinarne doświadczenia. Po powrocie do Polski staramy się odtworzyć tamte smaki i tamto „niebo w gębie”, które towarzyszyło nam podczas wspólnych kolacji w obcym kraju. W sukurs wychodzi nam nie tylko przemysł spożywczy, dzięki któremu możemy kupić w Polsce produkty niezbędne do przygotowania danej potrawy, ale również media wszelkiego rodzaju, w których w ciągu ostatnich 2 lat zaroiło się od programów kulinarnych” – mówi dr Tomasz Sobierajski.

Z badania wynika, że respondenci bardzo chętnie wprowadzają innowacje do przygotowywanych potraw. Przykładowo wystarczy zastąpić bułkę tartą płatkami kukurydzianymi lub ziarnami sezamu, żeby kotletom schabowym nadać nowy smak. Aż 80% Polaków wprowadza zmiany do codziennych posiłków, z czego 51% robi to często lub zawsze. To głównie ci, dla których gotowanie jest przyjemnością.  Co niezwykle ciekawe, badanie pokazuje, że osoby posiadające dzieci częściej wprowadzają zmiany do codziennych potraw. Chęć przyrządzenia czegoś nowego i smacznego, a także zaskoczenia malucha może być głównym bodźcem do eksperymentowania.

Część badanych wprowadza innowacje z chęci urozmaicenia posiłków, zaś niemal 55% z ciekawości innych smaków. Polacy poszukują kulinarnych inspiracji w kuchniach polskiej i włoskiej, która z roku na rok zyskuje coraz większe uznanie nad Wisłą.

Według badanych niezrównanym źródłem wiedzy i pomysłów na nowe potrawy jest internet. Co trzeci respondent chętnie korzysta z niezwykle popularnych blogów i forów kulinarnych, a także z internetowych stron producentów produktów spożywczych. „Mamy czasem do czynienia z gwiazdami-blogerami, którzy zdradzają sekrety przyrządzania potraw i podpowiadają jak poradzić sobie z opornym materiałem kulinarnym. Popularność blogów kulinarnych wynika głównie z faktu, że dla gotujących blogerzy są (choć jest to często złudne) najbliżej nich samych” – komentuje socjolog dr Tomasz Sobierajski.
*Badanie opinii publicznej „Nowa Kuchnia Polska” zostało zrealizowane w lipcu 2011 roku przez Instytut Opinii Homo Homini, na reprezentatywnej, losowo dobranej grupie 1161 dorosłych Polaków. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie marki WINIARY.